Home Wedstrijden Tractor Team Geschiedenis Media Sponsors Club van 50 Contact Nieuws

Geschiedenis

In 2002 begon Elbert van Laar in de 3,5 ton standaard klasse met een JD 2130. Met deze tractor reed hij tot en met 2004.

De winter van 2004-2005 bracht pas echt veranderingen. De tractor is toen omgebouwd naar de 2,5 ton sport klasse. De motor is toen nog origineel gehouden. Wel is er een turbo op geplaatst. Een Garrett turbo op een JD 2140 uitlaatspruitstuk. Ook is er flink ge-sonja-bakkert om onder de 2,5 ton te komen.

In de winter van 2005-2006 is er een nieuw inlaatspruitstuk gemaakt. Ook zijn er nieuwe banden aangeschaft en opgesneden met een slijptol.

De winter van 2006-2007 bracht een nieuwe brandstofpomp. Een Bosch A pomp met 13mm plunjers. Ook is er een holset turbo opgezet. Dit is tevens het jaar dat broer Jaap, Elbert ging meehelpen met het sleutelen.

Bij de laatste wedstrijd van het jaar 2007 in Hagestein brak 1 van de tandwielen van de balansas wat voor veel sleutelwerk zorgde, net als de rest van het seizoen. Dit jaar gaat echt de boeken in als een (....) jaar! In dat zelfde jaar begon Eddie Crum ook te helpen bij het sleutelen.

Uiteindelijk stond Elbert voor de keuze: Stoppen of opnieuw beginnen. Omdat het bloed nu eenmaal kruipt waar het niet gaan kan is er besloten opnieuw te beginnen. Een nieuwe motor en een compleet nieuw uiterlijk.

De Motor werd een JD 4045. Gekozen vanwege zijn lange slag. De motor , een 4,5 liter, is terug geliterd naar 4 liter. De drijfstangen, zuigers, verstuivers, etc zijn allemaal aangepast. En om er een mooi geheel van te maken is er een geheel nieuwe trekker gebouwd. Alleen de achteras en de versnellingsbak bleven. Het uiterlijk is van een JD 6420.

Het vermogen was nog niet helemaal op peil, maar hij bleef in ieder geval wel heel. En dat was vergeleken met 2007 al heel wat.